رد کردن پیوندها
تغذیه همستر چگونه است؟ | مواد غذایی ضروری + میوه‌ها

غذای همستر | مواد غذایی ضروری + میوه‌ها

همستر‌ها بسیار خوش‌خوراک هستند و جز جوندگان همه‌چیز خوار محسوب می‌شوند. همسترهای وحشی اکثرا حشرات و گیاهان را می‌خورند و همسترهای خانگی هم از سبزیجات تغذیه می‌کنند. غذای همسترهای خانگی باید شامل انواع کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی و ویتامین‌های مختلف باشد. غذای همستر باید بتواند مواد معدنی و ضروری مورد نیاز بدنش را فراهم آورد.

فیلم همستر در حال غذا خوردن

انواع غذای همستر

گلوله‌های غذایی تجاری که در اکثر فروشگاه‌های حیوانات خانگی موجود هستند نیز می‌تواند یک تغذیه عالی برای همستر شما باشد. همچنین، می‌توانید از میوه‌ها و سبزی‌های تازه، به مقدار بسیار کم در برنامه غذایی همستر خود قرار دهید. همستر‌ها به تخم مرغ، برنج و گوشت نیز علاقه بسیار زیادی دارند و می‌توانید به صورت هر چند وقت یکبار از این مواد در رژیم غذایی آن‌ها استفاده کنید.

از دیگر مواد خوراکی که مخصوص تغذیه همستر است و در اکثر فروشگاه‌های لوازم حیوانات خانگی یافت می‌شود، تیموتی هی است که در واقع نوعی یونجه سرشار از فیبر است. به طور کلی این ماده، مخصوص حیوانات خانگی کوچک مانند همستر است که در تغذیه آن‌ها استفاده می‌گردد. همچنین باید نیاز آبی همستر‌ها نیز، در نظر گرفته شود و باید در قفس آن‌ها، آب تمیز به صورت روزانه در بطری قرار گیرد تا هر وقت که همستر احساس تشنگی کرد بتواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند.

به طور کلی می‌توان گفت که یک رژیم غذایی‌ایده‌آل برای تغذیه همستر، رژیمی است که بتواند شامل ۱۶ درصد پروتئین و ۵ تا ۴ در صد چربی باشد. اگر در تغذیه غذایی همستر به مقدار کافی پروتئین وجود نداشته باشد باعث ریزش مو در آن‌ها و یا آلوپسی می‌گردد.

همچنین استفاده از غذا‌های پرچرب در برنامه غذایی همستر، می‌تواند برای این موجودات کشنده باشد. به همین دلیل است که انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و‌ایده‌آل در تغذیه غذایی همستر، نقش بسزایی دارد.

میوه و سبزی‌های لازم برای تغذیه همستر

از جمله میوه و سبزی‌های لازم برای تغذیه همستر می‌توان به هویج، کرم بروکلی، فلفل شیرین، خیار، سیب، گلابی، خربزه، هلو، ریحان، شاهی، گشنیز، جعفری، اسفناج، گل کلم و… اشاره کرد. قبل از استفاده از این میوه و سبزی‌ها، آن‌ها را به صورت کاملاً تمیز بشویید و در روز به مقدار بسیار کم، در تغذیه همستر استفاده کنید. از مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو در تغذیه همستر استفاده نکنید زیرا اسید بالایی دارند و ممکن است به سیستم گوارشی همستر‌ها، آسیب جدی برساند.

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای انتخاب اسم برای همستر | معرفی ۶۰ انتخاب خلاقانه

تغذیه همستر به صورت سرگرمی

همستر سفید و طوسی

برای اینکه بتوانید همستر خود را مشغول نگه دارید و از بی‌حوصلگی در آن جلوگیری به عمل‌آورید می‌توانید از تغذیه همستر به صورت سرگرمی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید غذای همستر خود را درون کیسه‌های کاغذی و یا جعبه‌های مقوایی پنهان کنید. به این صورت همستر به جستجوی غذای خود می‌پردازد و از این کار لذت می‌برد و می‌تواند بعد از پیداکردن غذا آن را بجود و بعد اقدام به خوردن آن کند.

همچنین می‌توانید در هنگام تغذیه غذایی همستر، گلوله‌های غذا را به جای قرار دادن در ظرف غذا، در قسمت‌های مختلفی از قفس قرار دهید. این روش بیشتر در همستر‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دیگر همستر‌های موجود در قفس، اجازه خوردن غذا از ظرف را نمی‌دهند.

علاقه همستر‌ها به جویدن

علاقه همستر‌ها به جویدن بسیار زیاد و بی‌اندازه است. آن‌ها عاشق جویدن و خرد کردن هستند. به همین دلیل می‌توانید در تغذیه همستر خود از مواد مختلفی چون مکعب یونجه، پوسته نارگیل، لوفای سفید نشده و علف دریایی استفاده کنید. استفاده از مواد جویدنی در تغذیه همستر‌ها به استحکام و حفاظت دندان‌های آن‌ها کمک شایانی کرده و باعث می‌شود تا از رشد بیش از حد دندان جلوگیری کرده و دندان‌های سالم‌تری داشته باشند. همچنین این کار به عنوان یک سرگرمی برای همستر شما در نظر گرفته می‌شود و باعث می‌شود تا احساس خستگی نداشته باشد.

همستر‌ها به جویدن چوب‌های نرم نیز، علاقه‌ بسیار زیادی دارند به همین دلیل می‌توانید از چوب‌های درختانی مانند صنوبر، سیب، گلابی، بید، به، زالزالک، یوکا و فندق برای این منظور استفاده کنید. فقط قبل از اینکه این چوب‌های نرم را در اختیار همستر خود، قرار دهید بهتر است که به مدت یک ساعت آن‌ها را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا خطری سلامت همستر خانگی شما را تهدید نکند.

زمان مناسب برای تغذیه همستر

بهترین زمان مناسب برای تغذیه همستر، معمولاً بعد از غروب آفتاب از ساعت شش تا نه شب است. بیو ریتم‌ها، بر روی تمامی پستانداران از جمله همستر‌ها تأثیر به سزایی دارند. در واقع می‌توان گفت که سالم‌ترین برنامه برای تغذیه همستر شما، برنامه‌ای است که بتواند با بیو ریتم‌های طبیعی همستر مطابقت داشته باشد و از آن جایی که همستر‌ها، حیواناتی شب زی هستند؛ بهترین زمان مناسب برای تغذیه آن‌ها در هنگام غروب در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد مطالعه:
چگونه سلامت و بهداشت همستر را رعایت کنیم؟

با پر کردن کاسه غذای همستر در هنگام غروب، همستر می‌تواند بعد از بیدار شدن اقدام به خوردن غذای تازه کند همچنین تا شب برای خوردن غذا فرصت دارد و شما می‌توانید در این فاصله با او بازی کنید. همستر‌ها به یک ساعت خاص برای برنامه غذایی خود، عادت می‌کنند. به طور مثال اگر شما، همیشه رأس ساعت ۸ به همستر خود غذا دهید آن‌ها معمولاً یک ساعت قبل از دریافت غذا فعال‌تر می‌گردند و شروع به کاوش در قفس می‌کنند.

همستر‌ها با انجام دادن این حرکات، مشتاقانه از آمدن شام استقبال می‌کنند و به صاحبان خود می‌فهمانند که گرسنه شده‌اند. اما همستر‌هایی که غذا به آن‌ها دیر می‌رسد ممکن است پرخاشگر و یا بی‌حال گردند و حرکت‌های تهاجمی مانند گاز گرفتن را از خود نشان دهند. اگر همستر‌ها در برنامه غذایی خود، کالری لازم را دریافت نکنند ممکن است بر اثر کاهش وزن جان خود را از دست بدهند.

همچنین در حالت ایده‌آل، همستر‌ها نباید بیشتر از ۱۶ ساعت بدون غذا بماند و باید در ساعت مناسب طبق عادت خود، به غذای تازه دسترسی داشته باشد.

مقدار مناسب غذا برای تغذیه همستر

همسترهای ر حال غذا خوردن

مقدار مناسب غذا برای تغذیه همستر به گونه‌ای است که به ازای هر ۱۰۰ گرم از وزن خود، چیزی معادل ۱۲ گرم در روز غذا مصرف می‌کند. همان طور که گفتیم همستر‌ها معمولاً حیوانات کم غذایی هستند بنابراین باید در تغذیه غذایی آن‌ها، از وعده‌های غذایی کوچک به صورت هر دو ساعت یک بار استفاده کرد. معمولاً باید در همستر‌هایی که باردار، شیرده، بیمار و یا کم وزن هستند از وعده‌های غذایی بیشتری نسبت به همستر‌های بالغ و سالم استفاده کرد.

همچنین همستر‌های جوان و در حال رشد نیز، نسبت به صد گرم وزن خود، به تغذیه بیشتری احتیاج دارد تا کمبود تغذیه مانع رشد و عدم تکامل آن‌ها نگردد. ولی در عوض در همستر‌هایی که دارای اضافه وزن هستند باید تا رسیدن به یک وزن مناسب و ایده‌آل تغذیه آن‌ها کمتر شود. شما می‌توانید در تهیه یک رژیم غذایی مناسب برای همستر خود، با دامپزشک مشورت نمایید.

چرا برنامه غذایی در همستر مهم است

برنامه غذایی در همستر بسیار مهم است؛ زیرا این برنامه از طریق ژنی به نام ساعت ریتمیک به بیورتیم آن‌ها مرتبط می‌گردد. در واقع ساعت ریتمیک یک رابطه دوطرفه بین خواب و تغذیه همستر برقرار می‌کند. به طور کلی که همستر‌هایی که در شب تغذیه می‌کنند نسبت به همستر‌هایی که در صبح تغذیه می‌شوند بسیار سالم‌تر و سرحال‌تر می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه:
همستر؛ (حیوانی با بینایی ضعیف و شنوایی قوی!)

تغذیه همستر‌ها، در ساعات اولیه صبح باعث بروز پیامد‌های منفی و اختلال در ساعت خواب آن‌ها می‌کند. در واقع همستر‌هایی که در شب می‌خوابند استرس بیشتری نسبت به همستر‌هایی دارند که در شب تغذیه می‌کنند. سلامتی این همستر‌ها با قرارگرفتن در الگوی غذایی نادرست، چاقی و افسردگی به خطر می‌افتد.

سخن پایانی

همستر بامزه

همستر‌ها معمولاً حیوانات کم غذایی هستند و برای سالم و شاداب بودن به منبع غذایی تازه و روزانه نیاز دارند. تغذیه غذایی همستر شما باید به گونه‌ای باشد تا بتواند چرخه خواب و بیداری، وضعیت فیزیکی و نیاز بدن آن را به ویتامین‌های مختلف تأمین کند. سعی کنید که در تغذیه غذایی همستر، از مخلوط غذایی به روش موسلی استفاده نکنید؛ زیرا همستر‌ها معمولاً قسمت‌هایی را که قند بیشتری دارند را می‌خورند و قسمت‌هایی که داری فیبر بالایی است را دور می‌اندازند که این موضوع می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها و افزایش وزن در آن‌ها گردد.

باید هر روز به همستر خود آب و غذای تازه بدهید. معمولاً بهترین زمانی که برای تغذیه همستر در نظر می‌گیرند، بعد از غروب آفتاب است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن یک برنامه مناسب و ایده‌آل برای تغذیه همستر، به سلامت و عمر طولانی‌تر حیوان خانگی خود کمک قابل توجهی نمایید.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. غذای همستر چیست؟
    غذای همستر معمولاً از مواد خوراکی خشک مخصوص برای این حیوانات، شامل مخلوطی از دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها تشکیل شده است.
  2. چه مقدار غذا باید روزانه به همستر داده شود؟
    میزان غذای مورد نیاز همستر به اندازه‌ای است که او بتواند آن را تا یک روز مصرف کند. تعداد دقیق دانه‌ها به نژاد و اندازه همستر بستگی دارد.
  3. آیا میوه و سبزیجات جزء غذای همستر  محسوب می‌شوند؟
    بله، میوه‌ها و سبزیجات در کنار دانه‌ها جزء غذای همستر‌ها می‌شوند. این مواد می‌توانند به عنوان مکمل‌هایی از غذای اصلی استفاده شوند.
  4. آیا همستر نیاز به پروتئین دارد؟
    بله، همستر به پروتئین نیاز دارد که می‌تواند از طریق دانه‌ها، غذاهای حاوی پروتئین مانند آجیل‌ها یا پودر پروتئینی تأمین شود.
  5. چند بار در روز باید به همستر غذا داد؟
    همسترها معمولاً یک یا دو بار در روز غذا مصرف می‌کنند. می‌توانید در دسترسی غذا باشد تا او طبق نیاز خود غذا بخورد.

پیام بگذارید