رد کردن پیوندها
یک سگ سفید شیتزو با چشمان بزرگ در طبیعت

شایعترین بیماریهای سگ شیتزو

شایعترین بیماریهای سگ شیتزو ، موضوع مقاله امروز از سایت پتسی است . سگ‌های شیتزو یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ است که به خاطر موهای بلند و ابریشمی خود جز حیوانات دوست داشتنی و وفادار محسوب می‌شوند. با این حال، مانند هر نژاد دیگری، این سگ‌ها مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها هستند. آگاهی از این بیماری‌ها می‌تواند به شما در مراقبت بهتر از حیوان خانگی تان و تشخیص زودهنگام مشکلات سلامتی اش کمک کند. در همین راستا در این مطلب از وب سایت پتسی قصد داریم تا نگاهی به شایعترین بیماریهای سگ شیتزو انداخته و بیان کنیم که از نظر سلامتی چه مشکلات و معایب نگهداری از سگ شیتزو دارد، پس با همراه باشید.

حساسیت و مشکلات پوستی نژاد شیتزو

یکی از مواردی که برای نگهداری از سگ شیتزو باید بدانید این است که این نژاد به موارد مختلفی ممکن است حساسیت داشته باشند و امکان احتمال آن‌ها به انواع آلرژی‌ها، تحریکات پوستی و درماتیت وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که همواره مراقب سلامت پوست سگ خود باشید. البته با انتخاب مناسب‌ترین تغذیه برای سگ شیتزو، استفاده از لوازم بهداشتی مثل شامپوهای مناسب و… می‌توانید جلوی بسیاری از این آلرژی‌ها را بگیرید. از آن جایی که عوامل مختلفی می‌توانند باعث مشکلات پوستی در سگ‌های شیتزو شوند، پیشگیری از همه آن‌ها دشوار است زیرا هر سگی به ممکن است به مواد مختلفی واکنش نشان دهد.

 

یک سگ شیتزو قهوه‌ای دراز کشیده در خیابان
شیتزو ممکن است به عفونت گوش مبتلا شود

مشکلات مربوط به گوش شیتزو ها

مانند بسیاری از سگ‌های گوش فلاپی، شیتزو نیز ممکن است به عفونت گوش مبتلا شود. این عفونت‌ها می‌تواند ناشی از آلرژی، بیماری‌های زمینه‌ای یا به خاطر رطوبت بیش از حد در مجرای گوش باشد. برخی از عفونت‌های گوش قابل پیشگیری هستند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است علت زمینه‌ای این بیماری به راحتی قابل شناسایی نباشد.

تمیز کردن منظم گوش سگ شما می‌تواند از برخی از عواملی که منجر به عفونت می‌شود جلوگیری کند.

 

سندرم براکیوسفالیک

اگر مطالب مربوط به مقایسه تخصصی سگ شیتزو  و نژاد پامرانین را مطالعه کنید، به احتمال زیاد با این مسئله مواجه می‌شوید که این سگ‌ها به خاطر سر کوتاه خود ممکن است با سندرم براکیوسفالیک مواجه شوند. سندرم براکیوسفالیک بیماری است که این سگ‌ها به دلیل شکل سر، صورت و مجاری تنفسی به آن مبتلا می‌شوند. به خاطر این که مجاری تنفسی فوقانی این نژاد بیش از حد باریک است، ممکن است با مشکل تنفس سخت مواجه شوند. نژادهای سگی که به سندرم براکیوسفالیک مبتلا می‌شوند، ممکن است در تنظیم دمای بدن خود نیز مشکل داشته باشند. به همین خاطر نیاز است تا سگ‌هایی که با این مشکل مواجه هستند تا در روزهای گرم سال بیرون نبرده و سعی کنید تا سگ خود را در ساعات اولیه صبح یا اواخر عصر که هوا خنک‌تر است بیرون ببرید.

پیشنهاد مطالعه:
مشکلات نگهداری سگ شیتزو

همچنین این سندرم می‌تواند به دلیل افزایش فشار بر قلب و ریه آن‌ها منجر به مشکلات ثانویه نیز در حیوان شود. ابتلا شدید به این بیماری تأثیر زیادی بر سلامت حیوان خانگی دارد زیرا باعث کمبود اکسیژن رسانی به بدن آنها می‌شود. البته جراحی‌هایی برای گشاد کردن مجاری تنفسی وجود دارد، با این حال سگ‌هایی که مجاری تنفسی آن‌ها بیش از حد باریک هستند نباید برای تولید مثل استفاده شوند.

افتادگی نای ، تهدیدی بالقوه در مقابل سگ های شیتزو

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های سگ شیتزو، افتادگی نای است. غضروف‌هایی که به نای شکل می‌دهند در این نژاد می‌توانند ضعیف شوند. در چنین شرایطی تنفس سگ سخت شده و این موضوع می‌تواند به یک خطر جدی برای سلامتی حیوان تبدیل شود. برای موارد شدید، دام پزشکان جراحی اصلاحی را پیشنهاد می‌دهند.

 

یک سگ شیتزو سفید رنگ در حال راه رفتن در طبیعت
چشم‌های شیتزو حساس است و ممکن است به آب مروارید مبتلا شود

آب مروارید ، از معضلات چشمی سگ نژاد شیتزو

چشم‌های حساس شیتزو ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شود. آب مروارید ، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سگ شیتزو است که به خاطر مشکلات ارثی باعث کدر شدن چشم حیوان شده و می‌تواند به طور قابل توجهی بر بینایی سگ شما تأثیر بگذارد. این بیماری همچنین می‌تواند با افزایش سن سگ نیز رخ دهد. علائم مختلفی به شما بروز این مشکل را اطلاع می‌دهد.

  • کدر شدن چشم،
  • ترشح بیش از حد از چشم
  • حساسیت به نورهای شدید
  • از دست دادن بینایی

از مهم‌ترین این علائم هستند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در حیوان خانگی خود، باید سریعاً از دام پزشک کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه:
خطرات خوردن "استخوان برای سگ‌ها" که نمی‌دانید!‌

 

خشکی چشم و انتروپیون

یکی دیگر از بیماری‌های چشمی که ممکن است سگ‌های نژاد شیتزو با آن مواجه شوند،

  • خشکی چشم
  • انتروپیون

در بیماری انتروپیون پلک‌های سگ به سمت چشم بر می‌گردند. هر دو این بیماری به قرنیه سگ آسیب می‌رسانند و می‌توانند منجر به زخم شدن چشم سگ نیز شوند.

دیسپلازی مفصل ران

دیسپلازی مفصل ران یک مشکل ژنتیکی رایج و دردناک است که در نژاد شیتزو دیده می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که مفصل ران سگ به طور غیرطبیعی رشد کند، که می‌تواند بسته به شدت آن علائم مختلفی داشته باشد. تنها راه برای جلوگیری از این وضعیت، جلوگیری از زاد و ولد سگ‌هایی است که دیسپلازی مفصل ران دارند.

آزمایشات مختلفی وجود دارد که می‌تواند سلامت مفصل ران سگ را قبل از تصمیم گیری صاحب آن برای تولید مثل سگ تعیین کند.

 

لنگیدن کشکک

از دیگر بیماری‌های رایج بین سگ‌های شیتزو، لنگیدن کشکک است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کاسه زانو از موقعیت طبیعی خود در شیار استخوان ران خارج شود.

 

کم کاری تیروئید

یکی از بیماری‌های هورمونی که اغلب در سگ‌های شیتزو دیده می‌شود، کم کاری تیروئید نامیده می‌شود. این بیماری بر روی غده تیروئید سگ تأثیر می‌گذارد و منجر به کمبود تیروکسین ، هورمونی که متابولیسم سگ را کنترل می‌کند، می‌شود. از مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. ریزش مو
  2. نازک شدن مو
  3. سیاهی پوست
  4. بی حالی
  5. عدم تحرک
  6. افزایش وزن

یک باور غلط درباره سگ شیتزو این است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند این مشکل خود به خود برطرف می‌شود، این در حالی است که این بیماری نباید بدون درمان رها شود زیرا بر کیفیت زندگی سگ تأثیر می‌گذارد. سگ‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید تا آخر عمر داروهای خوراکی مصرف کنند.

 

پیشنهاد مطالعه:
مقایسه سگ شیتزو و مالتیز بصورت تخصصی
دو سگ شیتزو سفید رنگ با چشمان بزرگ در خانه
شیتزوها ممکن است با مشکلات دندان مواجه شوند

بیماری‌های مربوط به دندان

شیتزوها مثل سایر سگ‌های کوچک، به دلیل داشتن دهان کوچک، اغلب از مشکل تراکم دندان رنج می‌برند که منجر به مشکلات دندانی مانند بیماری پریودنتال می‌شود. حتی در مقایسه تخصصی سگ شیتزو  و نژاد مالتیز نیز مشاهده خواهید کرد که سگ‌های مالتیز نیز ممکن است به این بیماری‌ها مبتلا شوند.

از مهم‌ترین علائم بیماری‌های مربوط به دندان :

  • بوی بد دهان
  • مشکل در غذا خوردن
  • ریزش دندان

معاینات منظم دندان ، تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و مسواک زدن از مهم‌ترین مواردی است که برای جلوگیری از ابتلا سگ به این بیماری باید انجام دهید.

حرف آخر

در این مطلب از وب سایت پتسی ، به بررسی کامل انواع مختلف نژاد شیتزو از نظر بیماری‌های رایج بین آن‌ها صحبت کردیم. با توجه به موارد گفته شده می‌توانید دید کاملی در مورد این بیماری‌ها به دست آورده و روش‌های جلوگیری و درمان آن را نیز به خوبی بشناسید. به دلیل امکان ابتلا سگ‌های نژاد شیتزو به انواع بیماری‌ها، در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند سگ شیتزو را بعنوان حیوان خانگی انتخاب کنند باید گفت که بهتر است تا افرادی که وقت کافی برای نگهداری از سگ دارند، به سراغ این نژاد بیایید.

 

سوالات متداول در خصوص بیماریهای سگ شیتزو
از رایج‌ترین بیماری‌ها بین این سگ‌ها می‌توان به مشکلات پوستی، آب مروارید، خشکی چشم، دیسپلازی مفصل ران، کم کاری تیروئید و… اشاره کرد.

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری در سگ شیتزو، انجام مراقبت‌های بهداشتی منظم دامپزشکی مثل معاینات منظم، واکسیناسیون و آزمایش‌های غربالگری است.

هزینه درمان بیماری‌های سگ شیتزو می‌تواند بسته به بیماری و شدت آن متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، مراقبت‌های دامپزشکی گران قیمت است.

پیام بگذارید