رد کردن پیوندها
یک سگ شیتزو سفید رنگ در حال خوردن هات داگ

غذای مناسب شیتزو ، بهترین تغذیه برای شیتزوها کدام است ؟

در صورتی که علاقه مند به نگهداری از سگ های شیتزو هستید، باید به این نکته توجه کنید که وعده های غذایی باکیفیت و مغذی برای حفظ سلامت شیتزوها و جلوگیری از ابتلا حیوان به شایع ترین بیماریهای سگ شیتزو ضروری است. در صورتی که به سگ خود غذاهایی حاوی مواد شیمیایی مانند رنگ ها یا افزودنی ها بدهید، این موضوع می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله مشکلات پوست و مو و همچنین عوارض گوارشی شود.

به همین دلیل انتخاب مناسب ترین تغذیه برای سگ شیتزو اهمیت زیادی دارد. در همین راستا در این مطلب از سایت پتسی قصد داریم تا در مورد غذای مناسب شیتزو اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

یک سگ شیتزو کرمی رنگ در حال غذا خوردن از ظرف در خانه
تعداد وعده های غذایی و میان وعده هایی که به شیتزو خود می دهید به سن او بستگی دارد

تغذیه ایده آل برای سگ شیتزو

برای انتخاب یک رژیم غذایی ایده آل برای سگ شیتزو باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. تعداد وعده های غذایی و میان وعده هایی که به شیتزو خود می دهید به سن او بستگی دارد. به منظور صحبت در مورد این مسئله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توله سگ شیتزو زیر 3 ماه :
    برای جلوگیری از افت قند خون توله سگ شیتزو باید در این دوره سنی به حیوان به صورت آزادانه غذا دهید. همیشه باید غذای تازه در دسترس حیوان باشد اما از پر کردن دوباره کاسه غذا خودداری کنید. در عوض کاسه را تمیز کرده و سپس غذا را به آن اضافه کند.
  • توله سگ های شیتزو 3 تا 12 ماهه :
    رژیم غذایی سگ های شیتزو در این بازه سنی به 3 وعده غذا در روز تغییر می کند.
  • توله سگ های بالغ شیتزو :
    سگ های بالغ شیتزو باید 2 تا 3 وعده غذا در روز بخورند. یک باور غلط درباره سگ شیتزو این است که بسیاری از افراد به سگ های کوچک تنها یک وعده در روز غذا می دهند. این در حالی است که رژیم نژادهای کوچک نباید به یک وعده غذا در روز محدود شوند، بلکه به آن ها باید با توجه به جثه کوچکشان، میان وعده هایی در طول روز داده می شود.
پیشنهاد مطالعه:
معرفی نژاد سگ پودل ( انواع پودل به همراه توضیحات)

از سوی دیگر مقدار غذایی که باید به سگ خود در هر وعده بدهید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع غذا بر اساس تر، خشک، تازه یا فریز شده، کیفیت غذا، سطح فعالیت سگ، وضعیت سلامتی، سن و متابولیسم از مهم ترین عوامل موثر بر مقدار غذا سگ است. اگر برای سگ خود از غذاهای کارخانه ای استفاده می کنید، می توانید دستورالعمل های روی بسته بندی را بر اساس وزن به سگ خود بدهید. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، اندازه وعده روزانه برای سگ به ازای هر 5 کیلوگرم وزن حیوان، می تواند ¼ فنجان باشد.

 

یک سگ شیتزو سیاه رنگ نشسته در فضا باز و روی چمن
اگر سگ شما غذای خشک نمی خورد، می توانید غذا را با انجام کارهای مختلف برای سگ مطلوب کنید

مقایسه انواع غذا برای سگ شیتزو

یکی از مشکلاتی که برای نگهداری از سگ شیتزو ممکن است با آن مواجه شوید این است که فرق غذا تر و خشک سگ و غذا با غلات و بدون غلات چیست؟

به منظور مقایسه انواع غذا برای سگ شیتزو می توان به موارد زیر اشاره کرد  :

  • مقایسه غذا تر و خشک سگ شتیزو

به منظور مقایسه غذا تر و خشک سگ شتیزو باید گفت که غذاهای تر برای بسیاری از سگ های شیتزو غذا محبوبی است. البته این غذاها ممکن است باعث بروز مشکل برای سلامت دندان ها شده، گران تر باشد و همچنین در صورتی که غذاهای مربوط بخش اصلی رژیم غذایی سگ را تشکیل دهد، منجر به مدفوع شل شود. از سوی دیگر شاهد غذاهای خشکی هستیم که برای حفظ سلامت دندان های سگ مفید است.

همچنین این سگ ها برای معده راحت تر بوده و منجر به سفت شدن مدفوع می شود. اگر سگ شما غذا خشک نمی خورد، می توانید برای مطلوب کردن غذا برای حیوان، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. افزودن آب مرغ کم سدیم به غذا
  2. خیساندن غذا در آب گرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه
  3. گرم کردن غذا
  4. مخلوط کردن غذای مرطوب با غذا خشک

اگر قصد دارید تا از روش مخلوط کردن غذای مرطوب با غذا خشک استفاده کنید، نیاز است تا غذا تر و خشک را از یک برند بگیرید.

در هر وعده 1/8 پیمانه غذا خشک را با ۲ قاشق غذاخوری غذای تر ترکیب کنید.

 

  • مقایسه غذا با غلات و غذا بدون غلات سگ شتیزو

یکی دیگر از مواردی که برای انتخاب غذا مناسب برای سگ شتیزو باید به آن توجه کنید، انتخاب غذا بر اساس داشتن غلات یا نداشتن غلات است. به طور سنتی، رژیم غذایی بدون غلات برای سگ هایی با حساسیت به غلات توصیه می شود، اگرچه گاهی اوقات مشکل به خاطر گلوتن است. همچنین اخیرا بین رژیم غذایی بدون غلات سگ و بیماری کاردیومیوپاتی دیلاته که یک بیماری قلبی است، ارتباطاتی پیدا شده است.

پیشنهاد مطالعه:
معرفی سگ باسنجی

با این حال اگر مطمئن نیستید که باید کدام نوع غذا را به سگ خود بدهید، بهتر است تا حتما با دام پزشک متخصص شیتزو مشورت کنید. دام پزشک مواردی چون تحمل سگ نسبت به غلات، وضعیت سلامتی سگ و… را بررسی کرده و سپس گزینه مناسب را به شما پیشنهاد می دهد.

انتخاب غذای با کیفیت برای سگ شیتزو

از آن جایی که غذاهای بی کیفیت می توانند منجر به مشکلاتی مانند حساسیت، ناراحتی دستگاه گوارش، مشکلات رفتاری و حتی در بلند مدت باعث سرطان شوند. نیاز است تا غذای با کیفیتی را برای سگ شیتزو خود انتخاب کنید.

یک غذا با کیفیت برای سگ شیتزو باید عاری از موارد زیر باشد :

  1. پرکننده ها :
    غذای با کیفیت برای سگ شیتزو باید عاری از پر کننده ها باشد. مواد تشکیل دهنده ای مانند سبوس ذرت و سویا هیچ ارزش غذایی ندارند.
  2. محصولات جانبی :
    قسمت های گوشت با کیفیت پایین مانند منقار و پا نیز برای سگ شیتزو مناسب نیست.
  3. گوشت های بی کیفیت :
    گوشت هایی که از منابع نامشخص گوشت تهیه شده اند نیز برای سگ شیتزو مناسب نیست. از مهم ترین این موارد می توان به گوشت حیوانات تلف شده در جاده یا بیمار اشاره کرد.
  4. افزودنی ها و مواد نگهدارنده مصنوعی :
    مواد شیمیایی مختلف باعث مشکلات پوستی و گوارشی برای سگ شیتزو شده و به طور بالقوه منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت برای آن ها می شوند.
  5. غذا با مقدار زیاد گندم و گلوتن :
    گندم و گلوتن بسیار زیاد می تواند منجر به عدم تحمل غذا و عدم تعادل در پروتئین و چربی های سالم شود.

 

از سوی دیگر غذای باکیفیت برای سگ شیتزو باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

  1. مواد طبیعی :
    گوشت، سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و چربی های سالم با کیفیت برای سگ شیتزو مناسب است.
  2. مکمل های اضافه شده :
    امگا 3 و 6، آنتی اکسیدان ها، گلوکزامین، کندرویتین و پروبیوتیک برای سلامت و تندرستی کلی سگ شیتزو مفید هستند.
  3. غذاهای راحت الهضم :
    غذاهای راحت الهضم با در نظر گرفتن سیستم گوارشی سگ شیتزو ساخته شده و برای این نژاد مناسب است. اگر بخواهیم به مقایسه تخصصی سگ شیتزو و نژاد مالتیز بپردازیم باید گفت که غذاهای راحت الهضم برای نژاد مالتیز که کوچک هستند، گزینه مناسبی است.

 

یک سگ شیتزو خاکستری رنگ مسن در بغل یک مرد
سگ های شیتزو ۸ سال به بالا نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند

بهترین غذا برای سگ های شیتزو مسن

با افزایش سن سگ، نیاز است تا رژیم غذایی آن تغییر پیدا کند. سگ های شیتزو ۸ سال به بالا نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند. این نژاد اغلب با مشکلات مفصلی روبرو می شود و اکثر سگ های مسن دچار آرتروز می شوند. رژیم غذایی این سگ ها باید با سطح انرژی آن ها مطابقت داشته باشد و شامل مواد مغذی برای جلوگیری از مشکلات پوست و موی رایج در سگ های شیتزو در حال پیر شدن باشد.

پیشنهاد مطالعه:
تیروئید سگ چیست؟ | علائم تیروئید در سگ و راه‌های درمان

بهترین غذا برای سگ های شیتزو مسن با توجه به وضعیت سلامت آن ها :

  • سلامت مفاصل :
    برای بهبود وضعیت مفاصل سگ های مسن باید در رژیم غذایی آن ها گلوکزامین و کندرویتین در نظر بگیرید.
  • سلامت دستگاه گوارش :
    در رژیم غذایی سگ های مسن وجود فیبر و پروبیوتیک برای هضم منظم مهم است.
  • تقویت سیستم ایمنی :
    برای تقویت سیستم ایمنی بدن سگ باید مخلوطی از ویتامین ها و مواد معدنی را در نظر بگیرید.
  • پوست و مو :
    برای مقابله با خشکی مو، باید امگاهای با کیفیت را در اولویت رژیم غذایی سگ قرار دهید.

از بهترین غذاهایی که این ویژگی ها را دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بوقلمون
  • هویج
  • تخم کتان
  • مرغ
  • جو دوسر
  • جو
  • برنج قهوه ای
  • اسفناج
  • سیب زمینی شیرین
  • سیب
  • بلوبری

غذاهای سمی برای سگ های شیتزو

در بررسی کامل انواع مختلف نژاد شیتزو باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از غذاها برای سگ های شیتزو فارغ از نژاد آن ها سمی هستند.

اگر بخواهیم شما را با غذاهای سمی برای سگ های شیتزو آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کشمش و انگور :
    کشمش و انگور می توانند باعث آسیب جدی به کلیه شوند.
  • شکلات :
    شکلات یک غذا بسیار سمی برای سگ شیتزو است که حتی مقدار کمی از آن می تواند در سگی کوچک مانند شیتزو باعث تشنج، کما و مرگ شود.
  • پیاز :
    پیاز می تواند گلبول های قرمز خون سگ را از بین ببرد.
  • کافئین :
    قهوه، چای و نوشابه حاوی کافئین هستند. کافئین می تواند باعث تشنج، کما و در نهایت مرگ شود.
  • نمک :
    در حالی که نمک به مقدار کم برای سگ نیاز است، مقدار زیادی نمک باعث مشکلات کلیوی می شود.
  • هسته و دانه میوه ها :
    هسته و دانه بسیاری از میوه ها از جمله زردآلو، سیب و گلابی می توانند باعث مشکلات سلامتی از جمله مشکلات تنفسی شوند که شکم و قلب سگ را پر می کند.
  • زایلیتول :
    زایلیتول یک شیرین کننده مصنوعی است که در آدامس، آب نبات، کالاهای پخته شده و سایر غذاها یافت می شود. زایلیتول نیز برای سگ های شیتزو سمی است.

در صورتی که قصد نگهداری از هر سگی را دارید، باید دید کاملی در مورد غذاهای سمی داشته باشید. به عنوان مثال اگر بین نژاد سگ شیتزو و نژاد پامرانین مانده اید که کدام سگ را برای نگهداری انتخاب کنید، باید در زمان مقایسه تخصصی سگ شیتزو و نژاد پامرانین ، به غذاهای سمی برای این نژادها توجه کنید.

حرف آخر

در این مطلب از وب سایت پتسی در مورد مناسب ترین تغذیه برای سگ شیتزو صحبت کردیم. همان طوری که مشاهده کردید، به دلیل حساس بودن این سگ ها نیاز است تا افرادی سگ شیزو را بعنوان حیوان خانگی انتخاب کنند که وقت کافی برای وقت گذاشتن برای این سگ ها داشته باشند.

 

پیام بگذارید